Rebranding
IKEA
2021
Persoonlijk project Avans Hogeschool
Wat als... Ikea geen meubels verkocht
Voor een persoonlijk project op Avans Hogeschool heb ik als onderwerp een rebranding voor Ikea gedaan. Hierbij was het idee om een parfum te ontwikkelen dat past bij de kernwaarden van Ikea.
Het zelf in elkaar zetten waar Ikea om bekend staat wilde ik ook behouden in het ontwerp zodat er nog een link bleef met de meubelgigant. Om deze link te leggen heb ik bedacht dat je zelf het parfum in elkaar moet zetten.
Bij het kopen van het parfum krijg je 2 flesjes en de hoofd fles om het in te doen. Door de alcohol en de geur in de hoofd fles te gooien zet de gebruiker zelf het parfum in elkaar.
The Scent
Voor de rebranding ben ik aan de slag gegaan met het thema duurzaamheid als uitgangspunt. Ikea heeft dit als een belangrijk onderdeel opgenomen in wat zij willen uitstralen en bijdragen. Op de website is dit ook op meerdere plekken terug te zien.




Verbinding en duurzaamheid
Het thema duurzaamheid inspireerde mij dan ook om met de kleur groen aan de slag te gaan om zo deze waarde te vertalen naar het product. Voor het logo ben ik gegaan voor een moderne uitstraling die zowel de groene kleur van duurzaamheid communiceert als het maak gedeelte waar Ikea bekend om staat. De kleur groen die in het logo te zien is wordt namelijk gemaakt door de gele kleur die over de blauwe kleur heen ligt. Waar deze kleuren overlappen ontstaat er zo een groene kleur.
Ook is er een instructie boek toegevoegd in de Ikea stijl. Zo is het parfum dit maal meer een onderdeel van de Ikea in plaats van een losstaand parfum bedrijf.